Epic Tax Administration: hyötyä ja viihdettä

Koiria, karhuja, giffejä, karaokea, festarit ja veromeditaatiota – näitä asioita yhdistää ainoastaan näkyvyys Verohallinnon sosiaalisessa mediassa. Kevyet konseptit ja rohkeat kokeilut kasvattivat vuorovaikutusta kansalaisten kanssa 150 prosenttia, näyttökertojen määrää 80 prosenttia ja ansaittua mediaa 52 prosenttia. Monet vuoden 2020 kasvuluvuista ovat kolminumeroisia.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Verohallinto (@verohallinto) jakama julkaisu

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Verohallinto (@verohallinto) jakama julkaisu

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Verohallinto (@verohallinto) jakama julkaisu

Lähtökohta

Sosiaalinen media on Verohallinnolle erittäin tehokas keino tavoittaa ihmisiä ja yrityksiä. Tavoitteena on tukea asiakkaita hoitamaan veroasiat oma-aloitteisesti oikein. Pitkäjänteinen tavoitteemme on, että suomalaiset ymmärtävät verojen merkityksen yhteiskunnalle myös tulevaisuudessa.

Viestintä on väline, jolla teemme merkittäviä muutoksia: rakennamme luottamusta, elämme todeksi avoimuutta ja tuemme omalta osaltamme yhteiskuntarauhaa.

Verohallinto on dialogia käyvä viranomainen. Viestintämme sosiaalisessa mediassa on vuorovaikutteista, oikea-aikaista, sävyltään arvostavaa ja asiakkaiden tarpeita ennakoivaa. Pääkanaviamme ovat Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter.

Strategia: Jutusteleva viranomainen nauraa itselleen

Keinomme toteuttaa Verohallinnon strategiaa sosiaalisessa mediassa on olla läsnä ja aktiivinen, tuottaa sitouttavaa sisältöä ja vuorovaikuttaa yhteisömme kanssa aktiivisesti. Somekanavilla työskentely pohjautuu Verohallinnon arvoihin: yhteistyöhön, luottamukseen ja uudistumiseen.

Sisältömme tarjosivat hyötyä ja viihdettä. Oivalsimme, että dialoginen läsnäolo on yhtä tärkeää kuin sisällöntuotanto. Yhteisön kanssa tuotettu kommenttiraita on kiinteä osa sisältöjämme, koska yhteisömme arvostaa jutustelevaa ja itseensä huumorilla suhtautuvaa viranomaista.

Seuraamme dataa ja teemme sitä, mikä resonoi yhteisössämme. Jos mediakynnys ylittyy, tiedämme takuuvarmasti onnistuneemme.

Luova ratkaisu: Kevyitä konsepteja ja rohkeita kokeiluja

Luovuus on meille jokapäiväinen kumppani ja tekemisen asenne. Ajattelemme aina isosti, toteutamme usein kevyesti.

Ilmaisimme itseämme uusin tavoin ja kokosimme sisältöjä kevyiden konseptien alle. Loimme ihmisten käytettäväksi Epic Tax Guy -giffejä ja Spotify-soittolistoja. Kokeilimme yhteisöllisiä livetoteutuksia, kuten INHOUSE-festareita, joissa luovutimme kanavamme tunnettujen tai kohta tunnettavien artistien käyttöön. Poltimme paperisen verokortin, koska sitä ei oikeasti tarvitse kukaan.

Pandemia muutti meidänkin suunnitelmiamme, mikä vahvisti entisestään tarvetta kevyelle konseptoinnille ja joustaville toteutuksille. Veroasiat toivat koronakevääseen mielenrauhaa, kun ne tarjoiltiin koiranpentuina ja veromeditaationa. Tartuimme ilmiöihin, luimme ympäristöämme ja loimme sisältöä yhdessä yhteisömme kanssa.

Toteutus: Giffejä, koiria, karhu ja festarit

Epic Tax Guy -hahmo ja giffit

Epic Tax Guy on harmaata virkahenkilöestetiikkaa huokuva gif-hahmo, joka luotiin ensisijaisesti yleisön käyttöön. Ironiseen hahmoon tiivistyy stereotypia takavuosien virkahenkilöstä. Hahmon ilmeet ja eleet monipuolistavat ilmaisuamme. Hahmo mahdollistaa sävyillä leikkimisen tilanteissa, joita on vaikea sanoittaa. Tavoitteemme oli, että yleisö ottaa hahmon omakseen, jotta myös me voimme kertoa avainviestejämme hahmon avulla.

Koronapennut nevöfoget

Pandemian alkua ja veroilmoittamisen aikaa ilahduttivat pikkuiset pihakoiralapset Instaliveissä. Koiranpentulive oli nopeasti ideoitu ja kevyt toteutus, joka kasvoi alkuideaa suuremmaksi yhteisön vahvan sitoutumisen myötä. Yhteisön palautteen perusteella konseptia jalostettiin mm. pentujen nimikilpailuksi, soittolistaksi, giffeiksi, väliboogieiksi ja Ryhmä Hau -twiittailuksi.

Morjenstava karhu

Olemme pitkään pyrkineet eroon karhuimagosta, mutta sitten kohtasimme Lauri Jokelan upean luontokuvan morjenstavasta karhusta ja totesimme, että pyristely on turhaa. Päätimme syleillä ideaa. Animoimme kuvan ja loimme giffejä, joita hyödynnämme erityisesti kuivaa huumoria arvostavassa Twitterissä. Pusikosta ilmestyvä, morjenstava karhu tarjoaa kerroksia tilanteisiin tarttumiseen ja leikkii stereotypialla verottajasta, jota kukaan ei välttämättä haluaisi paikalle.

INHOUSE-festarit

Jatkuvan kotoilun piristykseksi ja verokorttien odottelun tueksi järjestimme joulukuussa ”festarit”. Lähtökohta oli avoin haku, emmekä hakua avatessamme tienneet, mitä odottaa. Yllätykseksemme yli 500 esiintyjää halusi mukaan – joukossa myös tunnettuja nimiä. Luovutimme Instagramimme joka arki-ilta eri artistille. Festareilla koettiin mm. nokkahuilua nenällä, valon päivän dragia, pehmeitä säveliä ja dj-keikkoja.

Tulokset

Somemme kasvoi kaikilla tunnusluvuilla tarkasteltuna. Hakeuduimme vuorovaikutukseen ihmisten kanssa entistä aktiivisemmin, mikä tukee sisältöjen orgaanista näkyvyyttä.

  • 25 miljoonaa näyttökertaa – kasvua 80 %
  • yli 300 000 reaktiota – kasvua 150 %
  • 25 000 kommenttia tai kysymystä – kasvua 190 %
  • 4 000 tehtyä sisältöä – kasvua 5 %
  • 62 000 uutta seuraajaa – kasvua 150 %
  • 782 000 € ansaitun median arvo – kasvua 52 %


Suurimman kasvupyrähdyksen kanavista teki LinkedIn, joka on nyt kanavistamme seuratuin. Vuorovaikutus kasvoi hurjat yli 900 prosenttia, kun lisäsimme viestinnällisen sisällön määrää työnantajakuvaan ja rekrytointiin liittyvien sisältöjen rinnalle. Uusia seuraajia tuli 21 000. Pelkästään LinkedInin ansaitun median arvo oli noin 380 000 euroa.

Toinen vahva kasvukanavamme oli Instagram. Erityisesti koronapennut ja INHOUSE-festarit kasvattivat kanavan tunnuslukuja. Stoorien ja yksityisviestien määrä kasvoi merkittävästi. Instagram yli kaksinkertaisti ansaitun median arvonsa noin 138 000 euroon.

Muita tuloksia

1. Someen keskittynyt viestintä veroilmoituksista tuki verkkoasiointia

Asiakaspalvelukanavana some on pieni verrattuna puhelinpalveluun. Koronavuosi kuitenkin siirsi asiointia entistä vahvemmin verkkoon: asioinnista enää 1% tapahtuu verotoimistossa, 10% puhelimessa ja 89% OmaVerossa. Neuvomme ja ohjaamme somessa vahvasti OmaVeron käyttöön, ja palveluun kirjauduttiinkin noin 25 miljoonaa kertaa vuonna 2020. Veroilmoitusviestinnän konseptina oli tarjota mielenrauhaa veroasioiden hoitamiseen. Erilaiset rauhoittavat somesisällöt kannustivat ihmisiä toimimaan verkossa. Palkansaajista 95 % täydensi esitäytettyä veroilmoitustaan OmaVerossa.

2. Verohallinnon viestintä nousi usein itsessään uutisaiheeksi

Vuonna 2020 huomasimme, että korona-aiheinen twiitti voi korvata tiedotteen ja nousta sellaisenaan mediaan. Rohkeat sanavalintamme kuten ’eikö raha kelpaa’ saattavat tuoda näkyvyyttä lähtökohtaisen kuivalle asialle kuten tilinumeron tarkistamiselle OmaVerossa. Jos puhumme yhtenä päivänä murteita tai kerromme veromyönteisyyteen liittyvistä tutkimustuloksista nasevasti, tekemisen tapamme herättää kiinnostusta. Lisäksi johtomme ja asiantuntijoidemme, erityisesti ekonomistimme Aki Savolaisen twiittejä nähtiin siteerauksina uutissivuilla. Näiden lisäksi useat ajankohtaiset organisaatiotilien somepäivitykset nousivat uutisiin, koska niillä on hyöty- ja viihdearvoa.


HS Asennetutkimus HS Murreviikko | Radio Rock INHOUSE-festarit | Rumba INHOUSE-festaritTaloussanomat Ryhmä Hau | MTV3 Tilinumerot | Yle Pohjanmaa Pentulive 

3. ProCom palkitsi Verohallinnon viestinnän vuoden viestintätekona

Viestinnän ammattilaiset ry valitsi vuoden 2020 viestintäteoksi Verohallinnon viestinnän. Palkintoraadin mukaan Verohallinto on uudistanut kansalaisten käsitystä verotukseen liittyvistä asioista perusteellisesti. Saimme tuomaristolta kehuja ymmärrettävästä, omaperäisestä ja hauskasta viestinnästä, jota tehdään aiemmin tylsiksi koetuista aiheista. Muut valtion organisaatiot ovat joutuneet miettimään viestintäänsä lähestyttävämpään suuntaan.
ProCom | Kauppalehti

Näiden kaikkien tulosten lisäksi saamme somen kautta paljon positiivista palautetta. Tässä yksi niistä.

Tekijät

Viestintäjohtaja Kati Kalliomäki

Viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki

Päivittäisviestinnän tiimi: Viia Haapalehto, Matleena Ikonen, Nanna Jussila, Terhi Karttunen, Riikka Kohtamäki, Mikko Kuivalainen, Heta Kylmämaa, Inka Leisma.

Somekanavillamme työskennelleet asiakasneuvojat: Hanna Henttonen, Sanna Lehtonen, Reija Penttinen, Heli Salo, Hanna Vallin.

Verohallinnon somekanavat

 Facebook | @Verouutiset @TaxFinland  | Linkedin |  Instagram | Youtube | Soundcloud | Spotify | Giphy